Nieuw jaar, nieuwe gewoontes

Nieuw jaar, nieuwe gewoontes

Zo in de eerste maand van een nieuw jaar hebben veel mensen het voornemen om de dingen anders te doen. Vaak komt daar hun leefstijl ook voorbij. Stoppen met roken, minder alcohol, sporten en gezonder eten, minder snoepen.
We beginnen vol goede moed. Sommige mensen houden vol, maar niet iedereen.
Hoe komt dat?
Zeker niet omdat ze te slap zijn, maar wel dat ze de lat veel te hoog leggen, veel te streng zijn voor zichzelf.
En als het dan niet lukt vinden ze dat ze dan maar moeten accepteren dat de situatie zo is zoals het is.
Maar echt blij zijn ze er niet mee…

Je kunt het ook omdraaien:

Leg de nadruk niet op wat je niet meer mag van jezelf, maar leer jezelf nieuwe, gezonde gewoontes aan.
En als je daar dan na 2 weken aan bent gewend, pak je er nog 1 bij.
Als je minder snoept en snackt krijg je minder calorieën binnen, waardoor je waarschijnlijk meer trek hebt. Als je daarvoor in de plaats zorgt dat je voldoende eet bij je hoofdmaaltijden heb je minder trek tussendoor. En als je wel iets tussendoor wil eten, neem dan liever ook iets wat voedzaam is en veel voedingsstoffen bevat.

Stel, je wilt meer fruit eten, want je weet heus wel dat fruit veel voedingsvezels en vitaminen levert maar je komt er op 1 of andere manier niet aan toe.
Leg dan bijvoorbeeld alvast een stuk fruit klaar voor bij het ontbijt. Als die appel of peer je te veel is, deel het dan met een huisgenoot of neem de helft mee naar je werk. En plan een tijd wanneer je een ander stuk fruit wil eten op een tijdstip dat je past en wat een moment is dat je vaak trek krijgt.

Geef jezelf de tijd om deze nieuwe handeling eigen te maken en doe verder gewoon je normale dingen.
Later zet je wel een volgende stap om een nieuwe gewoonte aan te leren.

Geef een antwoord