Ovenschotel van ‘dingen die op moesten’

Er lag nog een een flink stuk knolselderij en een paar wortels die wel op mochten.
Lekker door een winters soepje natuurlijk, maar dat hadden we in het weekend al gehad.
Ook lag er nog een stukje brie. Aardappels zijn er eigenlijk altijd wel in huis.

Witlof hadden we trek in, en het plan was om een vegetarische maaltijd te maken.

Zo gezegd, zo gedaan.
De oven heb ik op 200 graden laten voorverwarmen.
Een paar aardappelen, de wortels en de knolselderij heb ik geschild en in plakken gesneden. Samen in een pan een minuut of 3 voorgekookt zodat het al iets zachter was. Goed laten uitlekken en met wat olie in een ovenschaal doen.
Wat vers gehakte knoflook, zwarte peper, tijm en rozemarijn erbij en zet de schaal laag in de oven.
Op de hetelucht stand gaat het wat sneller, dus houd het in de gaten, of zet de oven op de gewone stand. Schep een paar keer om.
Snijd de witlof grof en roerbak dit met een uitje ongeveer 2 minuten. Voeg wat gemalen komijn (djinten) toe.
Schep dit bij de rest in de schaal en schep de aardappel en knolselderij wat naar boven.
Voeg wat gehakte ongezouten gemengde noten toe, en eventueel een eetepel zonnebloem-  en/of pompoenpitten. Leg bovenop een paar plakjes brie.
Nog 10 minuten de oven in en het is klaar.

Ook lekker met andere stevige groente zoals pastinaak en in plaats van brie kun je ook gewoon geraspte kaas gebruiken.

knolwortelnoten

Regelmatig vegetarisch eten is niet alleen diervriendelijk, maar ook goed voor het milieu. Door 1 x per week geen vlees te eten belast je het milieu al minder.
Daarnaast geef je je darmen wat meer rust als je af en toe je vlees overslaat en daarvoor in de plaats noten, peulvruchten, een ei of een vegetarische burger neemt. 
Wat ik ook niet onbelangrijk vind is dat het scheelt in de portemonnee, want een kilo vlees is nou eenmaal een stuk duurder dan een kilo groente of peulvruchten.
Ok, noten zijn niet echt goedkoop, maar daar eten we natuurlijk ook niet zoveel van. Per dag is 20 gram noten per persoon voldoende, anders krijg je wel erg veel vet en calorieën binnen, want 1 gram vet is nog steeds 9 calorieën.

Om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen raad ik aan om voldoende zuivel en eieren te eten als je geen of minder vlees eet want vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Als je om wat voor reden dan ook geen zuivel gebruikt, kies dan in ieder geval voor producten waar B12 aan is toegevoegd, en slik zo nodig een supplement.

Vegetarisch eten is echt niet saai, het is juist erg smaakvol en kleurig als je het goed klaarmaakt.
Het is ook niet alleen kwestie van vlees weglaten, maar je voegt andere smaakvolle ingrediënten juist weer toe.

Succes, en eet smakelijk!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *