De uitdaging

Uitdaging…..

Of moet ik zeggen challenge?

Veel mensen houden ervan om Engelse woorden door de Nederlandse taal te roeren,
maar daar ben ik nogal allergisch voor.
We houden het dus maar op uitdaging.

Het is in om je voor allerlei dingen te laten uitdagen, en het dan groots aan te pakken, maar waarom moet het zo extreem?
Ik begrijp dat echt niet.
Een groot aantal kilometers wandelen of fietsen, en dan het liefst binnen een bepaalde tijd.
Natuurlijk is beweging goed, en je kunt best proberen je tempo wat op te voeren om je conditie te verbeteren of je verbranding te stimuleren. Maar als je jezelf totaal uitput door teveel te vragen van een ongetraind lichaam kan dat vervelende gevolgen hebben voor de rest van je leven.

Sommige mensen zien niks in kleine inspanningen, die houden alleen van lange tochten, het liefst niet te dicht bij huis.
Prima natuurlijk als je dat wil, maar daar moet je wel tijd voor hebben,
Een dagelijkse (korte) wandeling, fietstocht of hardloopronde vanuit huis heb je over het algemeen vaker tijd voor dan ergens een wandelroute volgen van 15 kilometer of langer, en het heeft meer effect dan af en toe een lange tocht.

Dan zijn er nog allerlei uitdagingen om je eetpatroon (tijdelijk) te veranderen.
30 dagen geen vlees eten, of veganistisch, of geen suiker of een bepaalde voedingsgroep helemaal uitsluiten.
Helemaal geen suiker ga je overigens niet redden want in groente en fruit zit ook suiker om maar iets te noemen.
En als er iets ongezond is dan is dat wel het verbannen van groente en fruit.

Natuurlijk kan het je helpen om te ontdekken dat vegetarisch en veganistisch eten ook heel lekker is, en om je bewuster te maken van je eetpatroon.
En zeker voor het milieu is het goed als we allemaal minder vlees en dierlijke producten gaan eten.Maar er zijn ook mensen die na die 30 dagen juist een soort inhaalslag op het vermeden product gaan maken, of misschien zelfs al na 10 dagen omdat ze het niet volhouden.

Als je besluit om 1 dag in de week geen vlees te eten of zelfs even helemaal geen dierlijke producten dan heb je al 52 dagen in het jaar te pakken. 1 dag in de week zal je minder moeite kosten dan een hele maand, en als het goed bevalt kun je altijd uitbreiden naar 1 of 2 dagen extra.

Het is sowieso een gezonde gewoonte om zoveel mogelijk te variëren met je voeding en niet meer dan de helft van het totaal dierlijke producten te nemen. Je kunt op alle dagen kiezen om je ene boterham plantaardig te beleggen en de andere met boter en kaas of vleeswaren.

Het is maar net welke keuzes je voor jezelf maakt om een gezond eet- en leefpatroon aan te leren; dat is pas een uitdaging!

 

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *