Dit jaar nog meer zelf koken. Dat is toch wel een heel goed voornemen?

We zijn alweer halverwege de 1e maand van 2020.
Veel mensen zijn vol goede moed fanatiek begonnen met (meer) sporten, gestopt of geminderd met roken en/of alcohol en bezig met gezondere voeding.
Daarnaast willen velen minder tijd achter een scherm doorbrengen, meer tijd voor zichzelf en voor de mensen om zich heen, voldoende rust nemen maar ook zichzelf ontwikkelen d.m.v. studie of cursus.
En natuurlijk wil iedereen er goed uitzien, aardig zijn tegen iedereen, en aardig gevonden worden.
En oh ja: Vooral minder stress!
Kan dat allemaal wel?

Alles bij elkaar is het volgens mij een behoorlijke klus om bovenstaande echt allemaal tegelijk uit te voeren, maar je kunt wel ergens beginnen door er een punt uit te pikken wat je echt belangrijk voor jezelf vindt.

Gezonder eten bijvoorbeeld, hoe doe je dat dan?
In de winkels kun je allerlei zogenaamde gezonde maaltijden kopen, maar zijn ze wel echt zo gezond? Ze zijn wel vooral duur.. Probeer daarom zoveel mogelijk met verse producten te werken die je zelf snijdt en voeg zelf zout en kruiden toe. Dat is niet alleen beter voor je portemonnee maar ook beter voor het milieu. Want kant en klare producten betekent ook meer verpakking die je weggooit. En voorbewerkte producten kosten veel energie om ze te maken en lang houdbaar te maken.

Misschien wil je gezonder eten maar hou je niet echt van koken. Daarom zwicht je te vaak voor een kant en klaar maaltijd. Bekijk voor de komende dagen eens op welke dag je het meest tijd hebt om te koken. Gebruik die dag om een lekkere verse maaltijd klaar te maken voor 2 of meerdere dagen en vries de extra porties in een herbruikbaar bakje in. Zo heb je op drukke dagen altijd een gezonde maaltijd achter de hand en kom je niet in de verleiding om voor een afhaal- of opwarmmaaltijd te kiezen, of alweer friet. Door zelf te koken krijg je meer voedingsstoffen binnen en blijf je langer verzadigd. Je gaat dus minder snel weer snoepen. Ook krijg je meer energie van verse, echte voeding en zal je lichaam je dankbaar zijn.
Probeer elke week 1 of 2 dagen te plannen waarop je gezond kookt voor meerdere dagen, dan heb je altijd een goede maaltijd extra achter de hand in drukke tijden. Natuurlijk is het beter om elke dag een verse maaltijd te koken maar ik kan me voorstellen dat dat er wel eens bij inschiet als je onregelmatig werkt, laat thuis bent, niet van koken houdt of het gewoon echt druk hebt. Als je dan elke keer een andere maaltijd maakt heb je ook nog variatie in je vriezer. Daarbij, ik schreef al eerder dat ik niet van al die Engelse benamingen hou, maar mealprepping is nog helemaal hip ook! Ik noem dat dan gewoon in het voren koken, maar we hebben het over hetzelfde.

Die extra porties zorgen er dus voor dat je meer tijd overhoudt voor andere dingen doen, of juist even helemaal niks doen. En dat je niet naar de snackbar gaat of een (dure) maaltijd laat bezorgen; dat je niet hoeft te stressen wat je nu weer moet eten en hoe je dat op tijd klaar moet krijgen.
Laatst waren wij wat aan het klussen, toen was het erg handig om gewoon een portie zelfgemaakte linzensoep te kunnen opwarmen ipv nog te moeten koken.

Op mijn website vind je een aantal gemakkelijke recepten, maar ook in de boeken of op de website van Puur Gezond, I am a foodie, Koken met Karin en Voedzaam en Snel staan vele lekkere, gezonde en simpele recepten die je voor weinig geld kunt maken.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *